Detectives

14 december 2011
Dit is een foto van een persoon die een foto maakt met zijn mobieltje Klik om te vergroten

Vrijwillige inwoners met mobieltje inzetten als ‘detectives’ om mee te speuren naar een verdacht persoon of voertuig. In steeds meer gemeenten in Nederland gebeurt dat via het zogenaamde ‘Burgernet’. In 10 procent van de gevallen leidt dat direct tot aanhouding van een verdachte of het oplossen van een vermissing. Burgernet kent inmiddels ruim 600.000 deelnemers in zo’n 270 gemeenten. Tijdens de commissievergadering Bestuur, Middelen & Economie van donderdag 8 december krijgen de commissieleden een presentatie over Burgernet.

Sabotage

Het CDA is benieuwd of het bekend voor iedereen bekend is wie lid is van Burgernet. De VVD vraagt of mensen die zich aanmelden voor Burgernet vooraf worden gecontroleerd. Volgens de spreker is het lidmaatschap anoniem. Er geldt alleen een minimum leeftijd van 16 jaar om mee te kunnen doen. Verdere controle is tot nu toe niet nodig gebleken. In de afgelopen drie jaar is geen enkele actie gesaboteerd. En mocht dat toch een keer gebeuren, dan is die persoon snel te vinden.

Ambassadeurs

Ook later op de avond gaat het over mensen tijdens de bespreking van de beleidsnota citymarketing. Want wie kunnen nu beter reclame voor de gemeente maken dan de inwoners? Mensen die met trots uitdragen dat ze hier wonen, leven en werken en zo indirect de economie versterken. Dit soort ‘ambassadeurs’ zijn nodig. Want het beeld dat mensen van de gemeente Emmen hebben, blijkt vaak minder positief dan de werkelijkheid. In het stuk staat beschreven hoe dat beeld kan worden bijgesteld. LEF! omarmt de uitgangspunten in de nota. De partij pleit voor een bredere samenwerking zoals met buurgemeenten Borger-Odoorn en Coevorden en het Duitse Emsland. De gemeente moet investeren om de inwoners te behouden. De ChristenUnie sluit zich daarbij aan. Inwoners zijn belangrijk. En als ze zich in de gemeente thuis voelen, stralen ze dat ook uit. Volgens het CDA kunnen raads- en commissieleden ook uitstekend optreden als ambassadeur voor de gemeente.

Gebakken lucht

Volgens Wakker Emmen en DOP moet de gemeente geen energie steken in aantrekken van mensen buiten de gemeente. Dat kost te veel geld dat beter kan worden ingezet voor het onderhoud van openbaar groen en het stimuleren van werkgelegenheid. Ook de SP vindt de nota citymarketing overbodig: tevredenheid onder de inwoners bereik je met een goed beheer van de gemeente en niet met gebakken lucht. Het is belangrijk dat de gemeente goed luistert naar haar inwoners, want die worden volgens de partij bij grote plannen nogal eens genegeerd. BGE vindt citymarketing vooral een hype waar mensen al dan niet in geloven. Succes valt of staat met wat je werkelijk doet.

Meer weten?

Wilt u weten wat er nog meer is besproken? U kunt opnames van de vergadering terugzien via deze site.

Inloggen

Om deze pagina te bekijken, moet u eerst inloggen. Vul hieronder uw e-mailadres en vul uw wachtwoord in en klik op 'inloggen'.

Wachtwoord vergeten?

Uw wachtwoord wordt verstuurd naar het ingevulde e-mailadres.

Detectives